Ultimate Ears Custom 11 Pro – совершенные наушники !


Ultimate Ears Custom 11 Pro – колонки для конченого эгоиста. Почему колонки?

А иначе и не скажешь: 4 драйвера, 3-полосный кроссовер, закрытый корпус, индивидуальная форма наушников в каждой модели – сделанная по Вашему строению ушей.

Полноценная АС, только маленькая. Почему для эгоиста, да еще и конченого? Да хотя бы потому, что у вас не получится поделиться радостью от приобретения с друзьями – кроме вас их никто не сможет послушать и оценить звучание. Коллеги будут только цокать языками: да… неплохая вещь… Вот и вам придется поверить мне на слово, ведь для проверки моих выводов нужно будет не только выложить $1150, но и сделать слепок с собственных ушей.Те читатели, кто уже успел попользоваться наушниками с арматурными драйверами типа «затычка», наверняка уже поняли их особенности. Основные достоинства – в звучании и звукоизоляции, а недостатком можно назвать относительный дискомфорт в ушном канале. Максимально использовать плюсы и избавиться от дискомфорта могут только телефоны, сделанные по индивидуальному заказу.
Обычно к «затычкам» прилагаются несколько разных по форме и размеру уплотнителей. Их основная задача – не только сделать вашу жизнь комфортнее, но и откорректировать звучание, ибо последнее меняется катастрофически в зависимости от выбранного вкладыша. Дело в том, что арматурный драйвер должен работать на закрытый объем, желательно герметичный. Вкладыши различного размера призваны решать эту задачу, но обеспечить необходимые характеристики способны лишь очень приблизительно. Отсюда столь разное впечатление от звучания одной и той же модели у разных слушателей. Не говоря уже о том, что звучание вообще может сильно зависеть от особенностей физиологии.

Красивое и эффективное решение Ultimate Ears позволяет использовать не только объем ушного канала, но и гораздо большее пространство ушной раковины для размещения целой АС, а также точнее соблюсти заданные характеристики. Ведь по аналогии с большой акустикой и комнатой (которая, как известно, является второй акустической и не менее важной составляющей) модель 11 Pro будет работать в более предсказуемых условиях, нагруженная на более-менее известный объем внутреннего пространства.
НАЧАЛО
Почему колонки? А иначе и не скажешь: 4 драйвера, 3-полосный кроссовер, закрытый корпус. Полноценная АС, только маленькая. Почему для эгоиста, да еще и конченого? Да хотя бы потому, что у вас не получится поделиться радостью от приобретения с друзьями – кроме вас их никто не сможет послушать и оценить звучание. Коллеги будут только цокать языками: да… неплохая вещь полено… Вот и вам придется поверить мне на слово, ведь для проверки моих выводов нужно будет не только выложить $1150, но и сделать слепок с собственных ушей.
Ultimate Ears Custom 11 Pro

Как-то, в прошлом году, в самолете, окруженный толпой молодежи с айподами, вытащил я свой Discman и почувствовал себя безнадежно отставшим от жизни. Все, решено, пора переходить на силикон. И когда мы несколько месяцев назад тестировали кучу MPЗ-плееров, решил выбрать себе «гаджет». Выделив из общей массы модели Sony и iPod, долго их отслушивал через профессиональные наушники AKG К 271 Studio, пытаясь найти какие-либо изъяны. После долгих мучений выбор был сделан в пользу Sony NWZ-A729 – 16 Гб без Bluetooth. Но когда я включил плеер со штатными «ушами», то был просто шокирован как бы поприличнее выразиться… их абсолютной никчемностью. Занявшисъ поиском хороших головных телефонов, соответствующих возможностям плеера, я быстро к загрустил. Ознакомительный тур по торговым точкам не выявил ничего достойного, и пришлось как говорится обратиться к специалистам. Переслушав некоторое количество кандидатов, приобрел Ultimate Ears super.fi 5 extended bass – это было лучшее из магазинного ассортимента. Но, естественно, продолжал думать о чем-то более совершенном. Раньше никогда не слушал арматурные драйверы, и их звучание меня заинтриговало, оно было явно на голову выше, чем у привычных динамических вкладышей – более натуральное, аккуратное и тембрально точное (и это притом что в данной 2-полосной модели арматурный только высокочастотный излучатель). Ознакомившись с содержанием сайта www.ultimateears.com, я потерял покой – там предлагалось на заказ то, что просто так не купишь – персональное (и главное – мобильное) изделие с лучшим на сегодняшний день звучанием. Оценив потенциал новой технологии, я, человек, в общем-то, достаточно требовательный и избалованный многолетним общением с изделиями фирмы Stax, заказал себе наушники 11 Pro, решив не украшать их картинками. Они, конечно, делают изделие еще эксклюзивнее, но целью эксперимента было не пускать пыль в глаза, а выяснить реальные достоинства технологии.

Ultimate Ears Custom 11 Pro

Их оказалось в избытке. Наушники действительно удобны и, несмотря на конструкцию типа «затычка», носятся вполне комфортно. И это притом что вставляются они очень плотно. Изоляция от внешнего шума -26 дБ. Это много или мало? Поверьте мне, это много, очень много, ни одна из существующих ныне моделей так не глушит внешние шумы. Достаточно вложить их в уши, и вы будете слышать лишь шум крови в голове. Поговорить с кем-нибудь можно, если только собеседник перейдет на крик. А если еще включить музыку… Фирма позиционирует модель 11 Pro не столько как аудиофильскую, сколько профессиональную – для музыкантов, звукорежиссеров и т.д. Ее действительно очень удобно использовать в качестве контрольных мониторов звукорежиссерами или вокалистами на концертах. Эксперименты показали, что даже грохот метро не помеха: за месяц активного передвижения по Москве мне ни разу не пришлось повысить громкость против обычной, с которой я слушаю музыку дома. Согласитесь, это круто. Слух надо беречь, ведь это наш инструмент, с его помощью мы получаем массу удовольствия, его надо холить и лелеять. Тут, конечно, нельзя не упомянуть о низком сопротивлении и высокой чувствительности наушников. При таких характеристиках они орут весьма громко и могут работать даже с самым дохлым MPЗ-плеером. Соответственно, регулятор громкости еще в минус, а батарее плюс.

Ultimate Ears Custom 11 Pro

Теперь о звуке.

Признаюсь, что, учитывая все навороты, я боялся, что весь пар мог уйти в свисток. Но, слава богу, все обошлось. Цена все-таки коррелируется с качеством. Скажу сразу, в целом звучание не аудиофильское, а 100-процентно профессиональное. Оно не отличается трепетной изысканностью, особой нежностью, тонкостью фактуры и фантастическими пространственными характеристиками как, например, у Stax Omega II. Все вроде бы есть, но попроще, доступнее для восприятия. В моей памяти оставляет след техника с особенным почерком, и такой через наш журнал за все время его существования прошло не так уж много.

Ultimate Ears Custom 11 Pro

Даже сейчас могу по памяти перечислить аппараты, заставившие переслушивать любимые диски в стремлении открыть в них что-то новое. Так вот, UE 11 Pro из той же породы, в них знакомые вещи звучат несколько иначе. Почему-то больше обращаешь внимание на игру музыкантов, а не на общую музыкальную канву. Абсолютно четко слышны ВСЕ партии ВСЕХ инструментов. СЛЫШНО ВСЕ. Ничто ничего не маскирует. Но при этом звучание все-таки цельное, я бы даже сказал, монолитное, плотное и линейное, без провалов. Сабвуфер там действительно есть. Работает очень точно, не мажет, не ухает и не гудит. Очень натурально воспроизводит как хлесткие и низкие удары бас-бочки, так и суровый бархат виолончели. Бас в целом тонально подробен и аккуратен – просто здорово. Вокал отчетлив и кристально чист. Тем, у кого не получается изучать английский с аудиозаписей – рекомендую, отчетливо услышите каждое слово. Теперь верхний диапазон. И опять главное достоинство – разборчивость.

Ultimate Ears Custom 11 Pro

Кажется абсолютно очевидным, по какой тарелке вот сейчас ударил барабанщик. Вы когда-нибудь задумывались, по какой? Я, признаюсь, не всегда. Её диаметр, тон, может даже, фирму назвать можете? Paiste, а может, Zildjian? А теперь и гадать не надо. Кажется, что хороший барабанщик смог бы даже производителя определить. Несмотря на частотную ограниченность сверху (всего 16500 Гц), тональная разборчивость верхнего диапазона образцовая. Да, звук тарелки не улетает обертонами в стратосферу 20 кГц. Ну что ж, видно, на то есть технологические ограничения. Главное, что это не мешает восприятию музыки. Пространственные характеристики хороши, но даже у младшей модели Stax SR-003 + усилитель SRM-252 II они лучше. Опять же это не претензия. Все инструменты разложены в пространстве, железно привязаны к своим местам и даже не пытаются мигрировать. Все очень и очень неплохо, на уровне дорогих динамических наушников, но трехмерной иллюзорной прозрачности, как у «японца», не ждите. Порадовала правильная передача микро- и макродинамики. К музыкальной энергетике вообще претензий никаких.

Ultimate Ears Custom 11 Pro

Все очень естественно. Metallica – это ярость, местами даже злоба, Вивальди – нежно, но вместе с этим энергично и собранно. Все верно. Далеко не каждая железка способна правильно воспроизвести энергетику конкретного исполнения. Именно по этой причине супер-пупер-красиво звучащий iPod получил от меня отставку в пользу Sony. У UE есть даже некое качество (правда, не особо развитое), которое появляется в звуке у систем высокого класса, когда меняешь все штатные силовые провода на дорогостоящие – «твердость», иначе и назвать не могу. Это фундаментальное качество очень способствует еще большей аутентичности воспроизведения. Итак, еще один плюс.
Теперь о минусах. Как и у предыдущих моих Ultimate Ears super, fi 5 extended bass, чувствуется легкое пристрастие к подчеркиванию шипяших и свистящих звуков типа «щ», «с» и подобных. Но у младшей модели этот недостаток со временем исчез, прошел, как детская болезнь. Надеюсь, что и у старшей все сложится удачно. Я говорил, что это полноценная АС? Вот как у взрослых АС нужно время, чтобы драйверы размялись, так и здесь. Со временем звучание становится только лучше. Прогретые колонки надо продавать дороже. Кто-нибудь слышал неразмятые Dynaudio? А через полгода? То-то. Два мира…

Ultimate Ears Custom 11 Pro

И еще один момент. В конце концов, надо же до чего-нибудь докопаться, да за такие деньги. Есть почти незаметная окраска звука в целом. И красит, по-моему, пластик, материал корпуса. Но окраска ненавязчивая, к ней быстро привыкаешь и перестаешь замечать. Те, кто слушают только рок, ее просто не заметят. На этом претензии исчерпываются. В целом изделие более чем достойное. И некая звуковая ориентация в сторону профессионального аудио лично мне не кажется недостатком. В данном случае это не привело к сухости звучания, излишней педантичности или потере музыкальности. Просто во главу угла поставили не спорные хай-эндные красоты, а предельную информативность и верность воспроизведения. И такой подход с учетом основного назначения изделия я нахожу верным. Если вам нужны походные наушники высокого класса, если у вас нет психофизиологического отторжения к «затычкам» и завалялась штука баксов, лучшего решения на сегодняшний день просто нет.

КОНСТРУКЦИЯ

Заявленные характеристики UE Custom 11 Pro

Чувствительность, дБ/1 мВт – 119
Диапазон воспроизводимых частот, Гц – 10-16500
Сопротивление (1 КГц), Ом – 18
Изоляция от внешнего шума, дБ – 26

Ultimate Ears Custom 11 Pro

На корпусе указан номер патента, название модели и какой-то, видимо внутренний,заводской номер. Обратите внимание, что левая и правая колонки сильно отличаются друг от друга. Если формы ушной раковины еще как-то схожи, то внутренние каналы очень разные. Именно поэтому наушники бессмысленно кому-либо давать, их можно просто сломать ненароком при попытке вставить в чужое ухо.

В крошечном корпусе сложной формы размещены 3-полосный кроссовер и 4 арматурных драйвера (драйвер высоких частот, средних и два низкочастотных драйвера, объединенные в сабвуфер). На фото видны два звуковода: один для высоких частот, другой – для всех остальных. В конце тоннеля – прозрачная вставка, играющая роль акустического фильтра. Провод мягкий, поэтому его не слышно, т.е. при движении он не производит акустического шума, передающегося в наушники.
КАК ЭТО ДЕЛАЕТСЯ
Поехав этим летом в США по личным делам, я решил воспользоваться случаем и заказать себе новую игрушку. Назначил аудиенцию у рекомендованного на сайте UE «ушного» доктора и в назначенное время прибыл для снятия слепков. Процедура проста и безболезненна, занимает 10 минут и стоит $50. Сначала врач проверяет проходимость ушных каналов, затем осторожно вводит внутрь крошечные ватные тампоны на ниточках. Они должны быть введены достаточно глубоко и глубже, чем будет входить готовое изделие. Видимо, это связано с технологией изготовления корпуса будущих наушников. Далее врач закачивает специальный густой гель, который довольно быстро полимеризуется, пока вы сидите с открытым ртом и зажав зубами что-нибудь твердое, чтобы не сделать непроизвольное жевательное движение. Нужно, чтобы гель заполнил не только ушной канал, но и раковину уха, ведь в ней и будет размещена целая акустическая система из четырех драйверов и кроссовера. Подробная инструкция по изготовлению слепков есть на сайте фирмы. Если решитесь заказать себе наушники, следуйте буквально каждому ее слову. Только выполнение ВСЕХ условий гарантирует то, что наушники будут сидеть плотно, но при этом не давя изнутри. Потом уже затвердевшие слепки врач осматривает на предмет возможных дефектов и, если таковых не обнаружено, кладет слепки в коробочку с надписью «медицинское содержимое». И все.

Ultimate Ears Custom 11 Pro

Получив такую коробочку, я отправился на почту (в моем случае просто перешел через дорогу). Мечтая поскорее получить готовое изделие, решил послать слепки с Восточного побережья в Калифорнию самым быстрым из доступных способов. Почтовая служащая объявила мне целых 25 долларов за то, что моя посылка доберется до городка Ирвина на следующее утро в 9:15. Нет, подождите секундочку, в 9:30. Вопросов нет! Итак, ровно 20 минут, и дело сделано. Тут я представил себе, сколько бы пришлось мыкаться, чтобы все это проделать в Москве! Как говорится, почувствуйте разницу…
Через две недели, как и было обещано, маленький красивый чемоданчик с моими персональными наушниками был доставлен на американский адрес, который я указал в бланке заказа. Думаю, что фирма могла бы выслать наушники и в Россию, пусть и за отдельные деньги, но тогда бы я точно «попал на таможню».

По материалам издания «Салон AV»
Автор Виген Амамчян


Home Recording

Ultimate Ears UE-11 Pro Custom Monitor Earphone

Introducing the UE-11 Pro

About.com Rating fourhalf out of Five

By Joe Shambro, About.com

The Ultimate Ears UE-10 is seen by many as the best in sound reproduction for stage, studio, and personal listening; with it’s clean, accurate sound signature and custom-fit quality, the UE-10 quickly became the standard for those with the need for the highest quality sound reproduction.

It’s not just audio professionals; many audiophiles and home recording studios joined the UE-10 bandwagon to meet their monitoring needs.

The UE-11 Pro was released in August to much fanfare in the pro audio and audiophile communities, and picks up where the UE-10 left off — and exceeds many expectations.

A Look at the UE-11 Pro

The UE-11 Pro is based around a quad-driver design with a passive 3-way crossover network, placing four balanced armature drivers in each ear. The design takes the successful formula of the UE-10 a step further, with dual low-frequency drivers wired in sequence alongside a proprietary high-frequency driver, while adding a separate mid-range driver.

Most high-quality speaker systems operate on a similar three-way design, separating the highs, mids, and lows into separate speakers specially designed to handle their respective frequencies. The advantages to such a design are quite simple: better detail, intelligibility, and greater dynamic range can be achieved by spreading the work out multiple drivers.

Aside from the inner workings of the UE-11 Pro, the basic Ultimate Ears design, using a full-shell mold of the ear, remains the same. A new feature on all of Ultimate Ears’ custom products is their basic coloring schemes and artwork options; starting soon, Ultimate Ears will be offering nine standard colors along with a silver “UE” logo standard on all custom monitors, while continuing to offer custom artwork available for an added fee.

Included Accessories

Included with the Ultimate Ears UE-11 Pro is a cleaning tool (very useful to keep your earphones working in top-notch condition) as well as a much-improved metal carrying case, compared to the earlier, smaller case.

Inside the case, there’s a smaller, more portable metal case which the earphones themselves fit into. Next to the smaller case’s compartment is a foam cut-out for both common sizes of Apple iPod — perfect for storing your preferred audio player alongside your earphones.

The other modification shipping with the UE-11 Pro is the cable used to connect the monitors to an audio source. According to Ultimate Ears’ Paul Manfrini, many professional users were requesting a lighter cable that took up less storage space, and the new cable reflects that.

The new cable is indeed quite a bit lighter than the cable on my UE-10; it also takes up significantly less real estate in the storage case provided with the monitors. However, the new cable — at least in my testing — has a higher tendency to tangle while being removed and placed in the storage container, but compared to the bulkiness of the previous Ultimate Ears stock cable, the small, infrequent tangle issue is a small price to pay for a much more efficient design.

Fit & Isolation

As with any custom product, your comfort and fit quality will be determined by the quality of your ear impressions that are used to make your earmolds. Ultimate Ears suggests that a qualified audiologist do an “open mouth” impression, filling the entire outer ear, in order to make a suitable impression.

Once you’ve placed your first custom order with Ultimate Ears, a 3D scan of your ear impression is kept on file to greatly speed up any future orders.

My UE-11 Pro fit nearly perfectly, ordered using my year-old impressions. I did notice that, when compared to my UE-10s, the UE-11 Pro were physically larger to accommodate the extra driver; this isn’t very bothersome, but it’s something to consider if you’ve got smaller ears.

As with the other custom products, the UE-11 Pro advertises -26db of acoustic isolation. I found that my UE-11 seem to block just slightly less outside noise compared to my UE-10 as well as other manufacturers’ custom products I’ve evaluated. This may be a function of the marginally larger size, as the areas I noted as slightly larger are the areas where my seal tends to break more often, most notably in the top part of the ear.

Aesthetics aside, sound quality is where the UE-11 Pro really shines.

The UE-10 is a very neutral sounding monitor earphone; some have described it as “flat to a fault” — having a very understated yet remarkably solid low-end, in contrast to it’s thick mid-range and detailed high end. The UE-11 takes those attributes above and beyond the UE-10’s performance level.

Deep, Rich Audio Reproduction

A thick, powerful bass response sets these earphones apart from predecessors; the bass response feels almost as if there’s a perfectly tuned subwoofer in your head, without being overbearing or fatiguing.

The added mid-range driver adds a level of dimensionality that the UE-10 lack; vocals, guitars, and other mid-range heavy instruments stand out in a mix in a lifelike, three-dimensional way.

The high end reproduction in the UE-11 is equally remarkable; in comparison, the UE-10’s high end seems slightly rolled off (very similar to it’s universal-fit competitor, Shure’s SE530). The UE-11 sound much more “alive” with greater detailing; with the UE-10, I would hear new details in my music, but with the UE-11, I hear even greater depth to those details.

Compared to other custom monitor products reviewed on this site, the UE-11 has a much wider sense of soundstage, better mid-range detail, and a better bass response. The only monitor product that beats the UE-11 in the bass department is the Future Sonics Atrio M5, as reviewed here.

The sense of soundstage and depth of the UE-11 are the real prizes; mixing studio audio on the UE-11 is a pleasure, as is listening to an onstage monitor mix. Listening to a stereo personal monitor feed through a Sennheiser EW300-G2 beltpack, the wide, natural imaging of the UE-11 allowed a very accurate monitoring experience with natural positioning, a huge asset when using personal monitors.

The UE-11 retails for $1150 (plus ear impressions, around $50 at your local audiologist) and is available now directly from Ultimate Ears.

For most of us, $1,150 is a ridiculous amount of money to spend on a pair of earphones. I’ll admit that it would be irresponsible of me to use my paycheck to buy the new Ultimate Ears UE 11 Pro. I can’t really afford a sprawling HDTV, either, and a good one costs at least this much, or more. But since I care a lot more about listening to my beloved music collection in the best listening scenario possible than I do about, say, viewing CSI: Miami in high definition, I think spending over a thousand bucks on earphones is no crazier than coughing up the same amount for a plasma TV. Sure, a jaw-dropping price tag makes the UE 11 Pro—an update to the audiophile favorite, the UE 10 Pro—a highly exclusive choice. But make no mistake: These custom-molded, four-driver earphones are the best in-ear listening option (a lot of) money can buy.

Hard-core audiophiles will probably complain because they believe that the UE 10 Pro can’t be improved upon. The UE 10 Pro (still available from Ultimate Ears for $900) is the in-ear monitor of choice because it has a completely flat response (meaning no abnormal boosting of frequency range), and purists prefer zero coloration or enhancement of sound. That works great for classical music and jazz, but not for rap, rock, dance, electronic, and even some folk music, which often features heavy low-end presence as part of the mix. Anyone who has listened to favorite rock albums or electronic tracks on the UE 10 Pros probably has had the same reaction: “Wow, crystal clear and amazing sound, but I wish there were a bit more low end.” Enter the UE 11 Pro, equipped with dual-driver subwoofers that accomplish incredibly accurate, wonderfully resonant lows. Simply put, popular music sounds amazing on these earphones, and the difference between the UE 10 Pro comes down to the substantial bass presence.

Physically, the UE 11 Pro resembles the UE 10 Pro in nearly every way. After you go to an audiologist for a molding of your ear canals, Ultimate Ears uses the molds to create an exact replica of your ears’ insides (not too close to the eardrum), and the result is a funny-looking, hard acrylic earpiece with an astonishingly perfect, comfortable fit and a highly effective means for blocking out surrounding ambient noise. The UE 11 Pro essentially acts as a pair of earplugs, too. In fact, professional musicians the world over use these very earphones as their onstage in-ear monitoring system for this reason—it cuts out most ambient sound and allows for lower listening levels. Well, now those rock and rap acts (and their fans) who were using the UE 10 Pro, but missing the bass, can rejoice: It’s here—and it sounds awesome. Another nice feature: You have the option to customize the earpieces with your initials and order them in several different colors (both transparent and solid).

I have only one complaint about the UE 11 Pro: cabling. The actual cables for each ear are intertwined and are clearly high quality, but unlike the UE 10 Pro, my pair does not feature the protective, transparent layer of shielding that the previous model did. The result is a cable that’s far easier to accidentally tangle or knot. I’d even venture that the cord feels almost fragile in comparison with the previous version. (I’m not sure how well this cable would fare in a run-in with a set of sharp keys.) Ultimate Ears claims, however, that this newer, lighter cable is actually tougher. Just in case, extra cables are available in different lengths, and they can be easily removed from the earpieces without having to break out a soldering iron or a microscope—they simply snap off.

On my tests, everything I listened to on the UE 11 Pro sounded amazing. I heard dimensions to the low end on The Knife’s excellent electronic album, Silent Shout, that I couldn’t experience with the UE 10 Pro. Indeed, when the album reached to the depths for what would certainly be profoundly visceral bass in a live scenario, I felt the low-end frequencies’ power, without feeling any of the inner-ear discomfort that booming bass can sometimes cause. The earphones achieve this awesome delivery thanks to the dual-driver subwoofer. Clarity of the mid and high frequencies maintains the overall balance due to a dedicated midrange driver and a separate tweeter. Ultimate Ears has managed to squeeze four drivers into these small earphones, and honestly, the results will give you goosebumps.

Keep in mind, though, like most expensive things, the UE 11 Pro requires a bit of maintenance. As unappealing as it is, the earpieces can easily get covered in ear wax—they do, after all, sit inside your ear canal. For $1.50 a piece, you can order miniature “cleaning tools” from Ultimate Ears that have a pick on one end and a brush on the other. I highly recommend investing in these—if wax blocks the holes in the earpieces, you’re not getting what you paid for.

There is also the option, for $50 extra, to buy the “ambient” version of the UE 11 Pro. This is not the model I tested, but it apparently allows in a bit more sound from the outside world, and some folks will appreciate this—especially musicians using them as monitors who may want to hear more of the crowd or the actual stage mix.

I found the worst feature of these earphones is not their stratospheric price, but the sadness you’ll feel because you aren’t able to share the experience with your friends. No one except you can wear your earphones and hear music properly with them. Your buddies will likely roll their eyes when you gush about a pair of ‘phones they can’t try out.

Is $1,150 too much to pay for earphones that deliver unparalleled audio quality? I suppose it depends on your budget and your priorities. If you are seriously considering a pair of custom-molded earphones from Ultimate Ears, ask yourself what you want from them. Classical music lovers, jazz-heads, and audiophiles will likely gravitate toward the UE 10 Pros for their excellent flat response. For those who primarily listen to popular music and want more low-end presence, the UE 11 Pro sits alone at the top of the in-ear monitor field. They may be extremely expensive, but they still deserve our highest rating. If you can afford them, buy the UE 11 Pro. You won’t be sorry.

Ultimate Ears offers a one-year warranty on the UE 11 Pro. For product support, visit http://www.ultimateears.com/_ultimateears/support/index.php.

Ultimate Ears UE 11 Pro Review

00main1.jpgHere they are, the Ultimate Ears UE 11 Pro: reference ear monitors worshipped by recording artists, sound engineers, and audio nuts alike.

Besides the EarSonics EM3 and ACS T1 they’re the most expensive in-ear phones available at the moment. Ahead of all others in the ear monitor race however, the UE 11 raises the ratio of drivers per earpiece to a whopping four armatures. That’s more drivers than many full-sized floor standing speakers have.

Do I notice similarities to the marketing stunts of certain shaving utensil manufacturers, adding one more blade to every new razor model? While these delusions of grandeur appear a bit nonsensical for something you waggle around your face to get rid of stubbles, let’s see how the old “more is better” applies when it comes to professional ear monitors.

  • Specs
  • Drivers: custom quadruple balanced armatures (2x bass, 1x mids, 1x treble), passive three-way crossover
  • Sensitivity: 119dB @ 1mW
  • Impedance: 18 Ohm @ 1kHz
  • Frequency range: 10Hz – 16.5kHz
  • Cable: 122cm or 168cm (Y-style), user replaceable, angled 3.5mm gold-plated plug
  • Accessories: Engraved carrying case, storage box, cleaning tool, printed manual
” href=”http://www.anythingbutipod.com/archives/images/thumbs/01.jpg”>01.jpg ” href=”http://www.anythingbutipod.com/archives/images/thumbs/02.jpg”>02.jpg ” href=”http://www.anythingbutipod.com/archives/images/thumbs/03.jpg”>03.jpg ” href=”http://www.anythingbutipod.com/archives/images/thumbs/04.jpg”>04.jpg ” href=”http://www.anythingbutipod.com/archives/images/thumbs/05.jpg”>05.jpg ” href=”http://www.anythingbutipod.com/archives/images/thumbs/06.jpg”>06.jpg ” href=”http://www.anythingbutipod.com/archives/images/thumbs/07.jpg”>07.jpg ” href=”http://www.anythingbutipod.com/archives/images/thumbs/08.jpg”>08.jpg ” href=”http://www.anythingbutipod.com/archives/images/thumbs/09.jpg”>09.jpg ” href=”http://www.anythingbutipod.com/archives/images/thumbs/10.jpg”>10.jpg ” href=”http://www.anythingbutipod.com/archives/images/thumbs/11.jpg”>11.jpg ” href=”http://www.anythingbutipod.com/archives/images/thumbs/12.jpg”>12.jpg ” href=”http://www.anythingbutipod.com/archives/images/thumbs/13.jpg”>13.jpg ” href=”http://www.anythingbutipod.com/archives/images/thumbs/14.jpg”>14.jpg ” href=”http://www.anythingbutipod.com/archives/images/thumbs/15.jpg”>15.jpg ” href=”http://www.anythingbutipod.com/archives/images/thumbs/16.jpg”>16.jpg ” href=”http://www.anythingbutipod.com/archives/images/thumbs/17.jpg”>17.jpg ” href=”http://www.anythingbutipod.com/archives/images/thumbs/18.jpg”>18.jpg ” href=”http://www.anythingbutipod.com/archives/images/thumbs/19.jpg”>19.jpg ” href=”http://www.anythingbutipod.com/archives/images/thumbs/20.jpg”>20.jpg ” href=”http://www.anythingbutipod.com/archives/images/thumbs/21.jpg”>21.jpg ” href=”http://www.anythingbutipod.com/archives/images/thumbs/22.jpg”>22.jpg

Accessories

One would expect some rather upscale accessories to come with a phone like the UE 11. While you don’t get a diamond encrusted mahogany chest with them, the included aluminum carrying case is probably the next best thing. It’s about 14x17x6 cm and has the owner’s name engraved on top. In my opinion it looks really classy. It’s not exactly the equivalent of a Storm or Pelican case, but it should withstand any moderate abuse. The foam padding on the inside of the case has two pre-cut compartments – one for the smaller earphone storage box and another one that’s (not surprisingly) cut to the dimensions of an iPod. Of course it will fit other players as well; it just needs some utility knife surgery to fit a larger player.

The smaller quadratic aluminum box, measuring 7x7x3 cm, is lined with some flock/felt material. This is not a good thing. The flock fibers come loose and stick to the earphones. When I first received my UE 11, they were covered in that dust. It might become a serious issue if too many of those particles enter the sound ports.

Good thing Ultimate Ears also provides a cleaning tool for these dirt/dust issues. It has a wire loop on one end for removing gunk from the sound tubes and a very rigid brush on the other end – which purpose eludes me. Not even the manual mentions the brush. In any case, cleaning the exterior of the phones with an antiseptic wipe seems to be a better method than brushing.

On a side note, to protect the phones from moisture I use a few bags of desiccant material in the storage box. You can get these from any hearing aid specialist, probably for free. They also come with computer parts, in shoe boxes, and so on.

One accessory I’m missing with the UE 11 is a 3.5 to 6.2mm adapter. I can’t be the only person using the UE 11 with a desktop headphone amplifier sporting a 6.2mm jack; these phones are just too good to be used only on the go. Furthermore, UE’s cheaper Super.Fi and Triple.Fi series includes that adapter – it really shouldn’t add more than $1 to the cost of the phones.

Design, Build, Specs

First things first: you can’t just waltz into a store and buy the UE 11. Their housings are custom molded for your ears, requiring you to get ear impressions made by an audiologist and sending those to Ultimate Ears in California.

These impressions are scanned with a 3D scanner and stored in Ultimate Ear’s database for future reference. A negative mold is made and filled with liquid acrylic that hardens when exposed to UV light. This gives the basic shell, which then is manually processed to get rid of imperfections. The armature drivers are individually tuned to narrow tolerances and put into the housing, together with the passive crossover. Some more tweaking is done to the two sound tubes going from the drivers towards your ear drums to achieve the correct sound.

I want to thank Martin Zwettler from audiophon.at for making perfect impressions of my ears, free of charge. It can be quite a hassle getting your impressions rejected by Ultimate Ears because they don’t match their quality standards… especially for people like me, living on another continent, where flawed impressions would add several more weeks of waiting time.

Of course Ultimate Ears custom phones can be blinged out for a little extra cash with different colors, logos, or even gems. There’s an entertaining Ear Art Gallery on UE’s website showing the possibilities (and also the questionable taste of a few well known recording artists). I chose the standard silver UE logo and a translucent grey shell. A true geek doesn’t hide the inner workings of these phones.

With the cable you get some options as well. You can choose between two lengths (122/168cm, 48/66”) and five colors (beige, black, brown, clear, white). The cable sleeving is made of an excellent soft and flexible material; it doesn’t tangle as much as most other IEM cables. It is user replaceable, so damaging the cable is only a minor issue and doesn’t mean the whole phone has to be replaced or sent off for repair. Unfortunately there’s no choice when it comes to the 3.5mm plug on the cable – only an angled plug is available. If you want a straight plug you might as well start warming up your soldering iron now.

The cable’s Y-splitter is a bit of a botched design (see photo above). It really is Y-shaped and thus doesn’t play well with the small plastic tube that’s used for joining the two cables going to the earphones. Westone uses a very similar splitter on their cables, but without the pronounced Y shape – this one seems more reasonable. Other than that, the UE 11’s splitter seems to be sturdy enough and the strain relieves are of the tried-and-proven kind.

On the earphone end of the cable we find the gold plated prong connectors and the memory wire. That’s the plastic tube with a flexible wire inside, used to direct the cable up around your ears. The memory wire might be a nice feature for some people, but I don’t like it much. It’s hard to bend into a really comfortable position and it increases the transmitted cable noise for wearers of glasses. Needless to say, I removed the plastic tube and wire and enjoy my UE 11 without it. The cables stay in place perfectly fine without the wire.

The aforementioned cable noise, often referred to as “microphonics” is my biggest gripe with the UE 11. Together with bone conductivity made audible by the phones, due to their large surface contact area with the ear/skull and their hard acrylic shell, this accounts for quite a bit of unwanted noise transmission. The cable rubbing against a shirt is pretty loud, your own footsteps can be heard as bassy thuds when running (better wear soft sneakers instead of leather soles), and eating cornflakes while wearing the UE 11 can almost lead to noise-induced tinnitus. When I use the phones while working out, I even can hear my own blood pulse clear and loud in the ears. Of course there’s not much one can do with a shell construction like that. Maybe a soft silicon shell like used on Sensaphonics IEMs is less susceptible for these unwanted noises, but it seems I have to learn to accept it with the UE 11.

I have to mention that I usually listen at very low volume levels, probably much quieter than many people are used to. If I turn the volume up to levels that are uncomfortable for me (but perfectly fine for other folks, such as my girlfriend) these noise transmission issues disappear.

Besides those issues, the phones’ construction is great. They’re comfortable enough for regular use and they stay securely in one’s ears, no matter how heavy of a headbanger one might be. Granted, for my taste they’re a bit too big for use in bed, the way they fill one’s ears with hard acrylic. For me they stick out a little too far to be used comfortably while sleeping, but other people have no issues with that. Don’t get me wrong – they’re far from being uncomfortable, it’s just that they don’t “disappear” like smaller phones. Some universal-fit IEMs have an advantage there.

Isolation from outside noise is probably as good as it gets for an in-ear phone. The UE 11 block noise a bit more than the best isolating non-custom phones, like the Etymotic ER series, or the Shure SE530 with foam tips. It’s still not quite as much isolation as, say, sticking your fingers in your ears, but they block wide-range frequencies like car traffic, wind, or water very efficiently. Active noise-canceling phones don’t come close to this amount of attenuation – not to mention those need batteries and generally don’t sound as good as the UE 11.

The low impedance and high sensitivity rating of the UE 11 might suggest that they hiss with lower quality sources like portable players. I’m glad to report this isn’t the case. Sure, there’s a little background hiss with some MP3 players, but it’s almost negligible. Compared to some other hyper-efficient phones the UE 11 are very well behaved.

The armatures used in the UE 11 might come from Knowles Electronics, manufacturer of armatures for almost all IEMs and hearing aids in existence. However, they bear the UE logo, so they are most likely custom made and tuned to UE’s specifications.

Amplifying the UE 11 isn’t really necessary; they work fine with most portable players. Of course an amp might squeeze even higher quality sound out of them. But in the end this last bit of quality is what it’s all about, I believe… otherwise one wouldn’t consider using phones that cost more than a thousand bucks anyway.

Sound

For me the most convenient feature about the UE 11’s sound is that it takes the guesswork out of which phone to choose for certain kinds of music or listening situations. Until now I used to pick a specific IEM for certain tasks, like critical listening/monitoring contrary to enjoying laid-back muzak, I had to choose if I prefer a lot of bass at the cost of reduced precision or vice versa, I had to keep in mind that some IEMs don’t work well with very dense orchestral pieces, and so on. With the UE 11 it’s easy – they work well with any audio material you throw at them, with hardly any compromises. A drawback would be that the rest of my earphone collection started gathering quite a bit of dust.

The bass response is very fine, both in quality and quantity. Speaking in relative terms, I would say we’re dealing here with the performance of a precisely tuned Velodyne or Hsu subwoofer, reducing many other IEMs’ bass performance to the equivalent of a cheap boomy car sub. The UE 11’s bass attacks fast, it is punchy and textured – everything you expect from a quality low frequency reproduction.

I’ve noticed some reviewers complaining about the UE 11 having too much bass. I definitely cannot agree with these opinions. The UE 11’s frequency response reminds me of full sized speakers, not some tiny bookshelf monitors. People who believe that a perfectly flat bass response means a “true to the source” or “faithful” sound reproduction should look up the definition of “Fletcher-Munson equal-loudness contour”, or the ISO 226:2003 standard. The human hearing doesn’t interpret a completely flat response as such; the bass needs to be slightly elevated to be perceived at natural sound pressure levels. The UE 11’s bass response is certainly closer to the dubious audiophile ideal of “how the artist meant the recording to be heard”, than many other phones with less bass. The UE 11 aren’t basshead cans, but they have real bass – bass that goes down to 20Hz without breaking a sweat and without making the rest of the frequency range muddy. It can’t get much better than that.

The midrange is a bit on the “dry”, analytical side. They don’t have the lush silky tonality of, say, a Sennheiser HD650 driven by a tube amp. Here it’s most apparent that the UE 11 were designed as professional ear monitors and not as regular Hi-Fi phones with tendencies to color the sound in an euphonic way. This isn’t a bad thing – it’s just that the old “crap in, crap out” rule applies: with badly mixed/mastered recordings you will notice the inferior sound quality; the UE won’t sugar-coat it. On the other hand, with well produced tracks you will hear the proverbial angels singing – every detail, every nuance delivered in all their glory. No matter if voices, acoustic or electrical instruments, jazz trios, orchestras, metal bands, drum’n’bass acts, or anything in between. For me this is a more welcome approach to sound reproduction than compromising audio quality for the sake of “polishing” muddy or hot-mastered material to become more or less listenable. Excellent clarity and dynamics is what describes the UE 11’s midrange sound best.

The UE 11’s treble is very… “fast”. A phenomenon I usually experience from phones like the q-Jays, which for me are top notch in treble reproduction. Cymbals, hi-hats, and similar material is delivered with attack speeds like on very few other phones. It sounds like the real thing on the UE 11, not like a reproduction. If you think Etymotic ER-4 or AKG K701 have proper treble, you might need to test the UE 11… Not to mention phones like the Shure SE530 or almost all “slow” dynamic driver IEMs, which don’t even come close. Admittedly, the UE 11’s treble is slightly recessed (but not rolled off). It doesn’t hit you with its full weight (like the q-Jays), but this doesn’t mean that any sonic cues are missing at all. Everything is there, every little bit of detail. It just isn’t as fatiguing as with some other phones. It even has that nice “shimmer” that I really appreciate with certain female vocals, violins, and other material. The UE 11’s treble is more or less perfect. Not to mention Ultimate Ear’s honesty of rating them up to a range of 16.5 kHz, which is perfectly fine – not the usual standard claim of a 20 kHz response or some similar half-truth.

Stereo imaging is a remarkable feature on the UE 11. It may not be the widest soundstage, defying the laws of physics by reaching a mile to the left and right of your head (the V-Moda Vibes or MylarOne X3i are slightly more expansive), but it does one thing right that most other ear monitors don’t: getting rid of the “three blob soundstage”. Music really pans smoothly between both ears, contrary to the usual crude distinction of “left-ish/middle/right-ish”. Furthermore, the UE 11 are the only IEMs I know that have a slight sense of dimensionality to the front and back, up and down. It’s even noticeable with mono recordings: some sounds are right behind your eyeballs, others are in the back of your head. This might sound unappealing in an anatomical way, but it sure is a pleasant sonic experience.

The UE 11 might not exactly have the soundstage of the AKG K701, the smooth midrange of the Sennheiser HD650, the bass impact of the Ultrasone HFI-780, or other characteristics that make quality full-sized headphones generally better than in-ear monitors. But then again, you can’t put the HD650 in your jeans pockets or use them in a noisy subway. It is an unfair comparison anyway: the UE 11 are not the exact equivalent of big cans – nevertheless they’re very close despite their comparatively tiny form factor. That’s better than it usually gets, considering most other IEMs don’t even compare to way cheaper headphones than the ones I mentioned above.

Comparing other IEMs to the UE 11 is difficult. That’s why I used these slightly far-fetched references to full-sized phones instead. All other IEMs I know – even the best – do a good job in certain aspects, but lack in other ones. Not so with the UE 11. When I listen to music with these earphones I never found myself wishing for “more”, I just enjoy the sound.

You have to hear the UE 11 to believe it. They’re seriously good.

Conclusion

Are they worth the immense price tag of $1150? In my opinion they are, especially when considering the law of diminishing returns in high-end audio. Certain other ear monitors – no matter if $50 or $500 – might be overpriced in my opinion, since they all have their fair share of flaws, but with the UE 11 I can’t find anything major to complain about. The UE 11 sound the best of all ear phones I know. If money is no object, they wouldn’t be a bad choice for almost any application. There aren’t many ear monitors that deserve the commendation “reference”, but the UE 11 would be one of them.

There’s nothing specific to mention like, “aaah, the treble” or, “whoa, the bass” – since everything is just very fine with the UE 11. They sound better and isolate better than most other IEMs – cable noise and bone conductivity are an issue, but other than that I couldn’t think of any flaws. It’s kind of boring trying to describe phones that do almost everything right. Four drivers (and some quality engineering) indeed do make a difference; they’re not a marketing ploy by any means.

Well, now that I’ve listened to the UE 11 I can die happy. Don’t expect any more headphone reviews from me… or maybe you should, now more than ever.

Pros

  • Excellent sound quality with hardly any flaws
  • Excellent clarity, instrument separation, dynamics
  • Very detailed, accurate stereo imaging
  • Good noise attenuation

Cons

  • Cable noise and bone conductivity could be better (at low listening levels)
  • You can’t share the experience with other people.

Purchase

Your best choice is ordering them directly from Ultimate Ears. There are some resellers for Europe and other regions, but their asking price is in general considerably higher than ordering them directly from UE, so I wouldn’t recommend going that way.

Thanks to Lauren Kamm and Austin Appel for their help in making this review possible.

03.06.2009 опубликовал
в рубрике технологии с тэгами: .



Get Adobe Flash player



Предыдущая статья: «

Следующая статья: »


Похожие статьи


    Fatal error: Call to undefined function related_posts() in /home/artishev/artishev.com/docs/wp-content/themes/artishev/single.php on line 106